Monday, 14 November 2016

SUKU

Jika anda ke Kelantan, pasti tujuan utama adalah MEMBELI BELAH @ SHOPPING.

Antara ayat yang anda kena tahu ialah 'suku'.



Suku dalam bahasa orang luar Kelantan (lupa pula orang Terengganu guna juga atau tidak ayat ini) bermaksud 'asing'

Situasi 1:
Nak bungkus nasi berlauk di gerai depan Majlis Perbandaran Kota Bharu.

Contoh ayat :
"Kak, kuah suku ke?"

Maksudnya :
"Kak, kuah bungkus asing ke?"

Jawapan korang :
Angguk je. Tapi kalau nak nampak cerdik sikit, jawab la "ha".



Situasi 2:
Masih lagi membeli (sebab dah cerita awal-awal tadi. tujuan utama datang Kelantan nak shopping,kan? Jadi banyak contoh membeli je la, haha)

Nak beli kain batik crepe kat Bazaar Tengku Anis. 5 minit sebelum anda sampai ke kedai no.30, dah ada 1 family kat situ. Jadi tawar menawar pun berlaku. Anda pun sama menyibuk mengibar-ngibar dan menyelerakkan kedai no.30 tu, konon-konon nak cari yang paling memikat mata dan harga paling murah.

Anda pun nak harga sama macam orang sebelum anda.

Contoh ayat penjual :
" Kak mari suku ko? "

Maksud ayat :
" Akak datang asing-asing ke? "

Jawapan korang:
Kalau nak muka selamat, jawab la "tak"
tapi
Kalau nak duit selamat, jawab la "ye"

Selamat mencuba!!



Welcome To Kelantan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...