Saturday, 19 July 2014

KENDURI SEMPENA PERSARAAN..MERAIKAN KERANA SUKA ATAU SEDIH?

Adat la...orang nak bersara je..kita rai macam-macam.
Ada yang usung dengan alunan kompang..arak sampai ke pintu pagar.
Naik pajero macam nak periksa barisan.
Ada yang buat majlis bersanding..macam nak suruh orang yang pencen tu kawin lagi.

Ada juga yang setakat, salam-salam minta maaf macam tu saja.
Tanpa ada majlis rasmi. Nak cakap sepatah dua kata pun tak boleh.
Ada juga yang TERpaksa buat sebab takut dikata kat orang.

Mama saya ni pulak, tak tahu dalam kategori apa.
Dia tegas tapi dalam tegas ada sportingnya.
Mama sampai kecik-kecik hati bila cikgu-cikgu kat sekolah tanya
detail dia last minit.
Dia tak nak hadir majlis dia tu.

Adik beradik saya dah berkumpul di rumah sejak hari Khamis lagi.
Nak buat kenduri macam nak sambut menantu.
Ha..menantu??Yang mana satu nak berlaki tu ek?
Hohooo...perasan sudah mari..

Ana dari Melaka. Sampai KB hari Jumaat malam.
Nora dari Perak. Sampai rumah hari Sabtu.
Fikri dari Gemencheh. Tumpang sekali kereta Ana.
Kalau tak, aku pun disenaraikan dalam kategori perantau.
Tapi sekarang tidak lagi..

Target makan tengah hari..tapi jam 2 lebih baru cikgu-cikgu ni sampai.

Kali ni kami ambil keputusan untuk beri orang masak.
Barang-barang kami beli, orang tolong masakkan.
Kami di rumah ni hanya masak bubur kacang hijau, siapkan ulam-ulaman,
aku buat kuih talam..Talam keladi, Talam Jagung, Suji Gula Merah dan Kacang Merah.

Macam mana nak masak...aku dengan kuih talam aku,
Kiah dengan jubah boria tak siap lagi,
Nora dengan anak kecik.
Ana pulak tak tahu nak tolong apa kalau orang mintak tolong dia.
(Ana ni paling teruk kes 'bahasa'...Dia tak paham kalau org ckp kelate
dengan dia..Kena ada translater pulak sebelah dia)

Kul 11 pagi, semua dah siap. Mama call dari pejabat.
Majlis tak habis lagi. Jap lagi dia balik.
Balik rumah, tukar pulak jubah boria ni.
Kan macam pengantin tu..boleh pulak tukar-tukar baju.

Yang ni baju masa majlis di sekolah.

Dipendekkan cerita, ramailah cikgu-cikgu yang datang.
Datang bawak anak beranak sekali. 
Baru balik sekolah la katakan.

Cikgu-cikgu pendidikan khas

Dalam ramai-ramai ni, ada jugak cikgu anak-anak saya (kot).


Pembekal sekolah pun ajak sekali. 
Nak borak dengan kita, kena cakap luar, ok.


Inilah sebahagian hadiah pencen mama.

Majlis habis petang jugak la. Saya dah tido, bangun balik pun,
masih ada lagi orang datang.
Mereka ni tahu tak ini kenduri sempena pencen je.
Bukan kenduri kawin.

Dan mereka-mereka yang meraikan kenduri ni
sebenarnya suka sangat CC yang tegas ni dah bersara.
Tak ada lagi la orang yang nak membebel pasal kerja.

Ala korang...suke la tew!! Kiter tahu..

Last of the majlis...kami ambik gambar 1 family.
Saya je tudung tak sama. Tak cukup kain, Kiah cakap.
Terpaksa la berkorban..Biar orang lain nampak cantik..

Waie tido, Naim dan Qaleesya anak Nora pun tido.

Ini hasilnya..

Papa mintak 2 ringgit. Nana dengan Mija tak tahu apa yang berlaku.
Haziq memang body bulider..trade mark apa lagi nak buat,kan?



No comments:

Post a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...