Wednesday, 9 July 2014

KURMA MALAYSIA

Gayat sekejap bila dapat tahu kat Kota Bharu ni
ada pokok kurma yang sedang berbuah.
Hati melonjak-lonjak nak pergi tengok.
Start sebelum puasa lagi.

Malam lepas baru dapat tengok.
Itu pun dalam gelap.
Suluh-suluh macam intai ular sawa atas pokok.

Nak parking kereta memang susah.
Orang ramai sangat.
Mungkin mereka macam aku jugak.
Nak tengok sangat sampai tak boleh tunggu hari siang.

Dah dapat parking, nak lintas jalan ke tengah bulatan pulak.
Kereta, lori, motor sama laju dengan kami yang nak melintas ni.
Baru nak lintas, motor pulak memecut.

Bila jalan clear, ada la sekor anjing tu nak melintas jugak.
Bukan nak melintas ke bulatan tengah
TAPI
melintas ke arah kami yang tengah bersedia nak berlari.

Bila nampak anjing tu berlari arah kami,
aku buka lock kereta,
apalagi...berlari la kami sume masuk kereta.
Intan yang tengah dukung Nana tu pun, campak je Nana ke dalam kereta.

Hantu betul la kau ni,anjing.

Hongeh!!
Betul la orang kata..
"MACAM KENA KEJAR KAT ANJING"
haa..ni la contohnya!!




Apa la yang budak belakang tu dapat ambik.
Gelap la dik oii....

Nampak macam pelancong kan tu.

Intan cakap..."ibu, kita memang nak ambik gambar pesen ni ke?"
Hahaha..kau ni Intan. Pandang je la.
Angah tengah ambik gambar tu.

Serius aku cakap, bukan nampak pun buah kurma tu.
Eksyen je ni.

Mercu tanda di bulatan. Kalau nampak mercu tanda ni,
maknanya anda berada di Kelantan Serambi Mekah

Akhirnya...dapat jugak ke bulatan Kota Bharu ni tengok
pokok kurma yang sedang berbuah.
(Hah, menipu lagi!! Tak nampak la buah kurma tu.)
Kalau pergi siang hari, kena sorak kat orang-orang yang lalu kat bulatan tu.
MPKB pun beriya-iya menyaman orang yang parking kereta kat situ.

Pokok kurma ni pula dikatakan berbuah kerana 
cuaca panas sekarang yang panas sangat.
Tapi memang panas pun semenjak dua menjak ni.
Pemanasan global la katakan.
Semoga 15 Ramadhan ni, dapat pulak rasa buah kurma ni.


* dengarnya buah kurma tak cantik sangat sebab cuaca dah tak panas
melampau macam masa mula-mula berbuah dulu.


* hongeh - termengah-mengah dalam bahasa orang Negeri Sembilan.
(contoh ayat : hongeh den naik Gunung Angsi ni!)


No comments:

Post a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...