Wednesday, 16 July 2014

KISAH NANA DAN AYAHNYA

Malam tadi entah apa la angin si Nana ni.
Menangis je..Cakap sikit, nangis.
Tanya sikit, nangis.

Mulutnya asyik sebut 'ayah' je.

Ibu : Kenapa Nana nangis?
Nana : Nana nak jumpa ayah.
Ibu : Ayah duduk jauh. Nanti la kita pegi jumpa ayah.
Nana : (Sambil mulut dah start cembeng) Nana nak jumpa ayah esok.
Nanti Nana dah besar, kalau tak ada kereta,
Nana pegi jumpa ayah.

Ahh..parah camni. Kalau dia dah besar nanti, rasanya dia gambel je
naik bas pegi jumpa ayah dia ni.

Ibu : Nana tak payah la nangis. Waie tak nangis pun.
Ayah tak kawan Waie langsung pun. Kesian kat Waie.
Waie kecik tapi ayah tak nak kawan.
(haa...ibu pujuk macam pujuk Kakak Intan pulak)
Nana : Ayah dukung Nana..Ayah tak nak dukung Waie
(tahu pun!)
Ibu : Nana tak kesian kat Waie ke? Kan Nana cakap Nana sayang Waie.

Perbualan panjang lagi tapi ntah apa-apa ntah sebab aku
dah hanyut..Malas nak layan cerita Nana dengan 'ayahnya' tu.


Bila dah makin besar, makin pandai cakap.
Kita pulak malas nak layan.
Lebih-lebih lagi cerita cenggini.

Dear Nana >> Nana cerdik, Nana pandai, Nana cantik.
Kalau ibu tak de nanti, Nana pasti akan ke pangkuan ayah Nana tanpa Waie.
Waie tak kenal siapa ayah. Ayah pun tak 'rasa' sangat dengan adanya Waie.
Sama ada ayah tak nak ambik Waie atau Waie yang tak nak kat ayah.
Itu diluar jangkaan ibu.

Jadi, sementara ibu ada ni, Nana jadilah kakak yang baik untuk adik Nana,Waie,
Nana jadilah adik yang baik untuk Along, Angah dan Kakak Intan
kerana sekali Nana terlepas dari genggaman ibu, Nana akan pergi selamanya.
Ayah tak akan biarkan Nana balik untuk berjumpa adik-beradik Nana
yang lain. Mungkin Nana akan ambil masa yang sangat lama untuk
bertemu kembali iaitu setelah Nana tahu untuk berdikari sendiri.

Nana belajar rajin-rajin, pandai-pandai. 
Tunjukkan kat ayah yang Nana bagus duduk dengan ibu.
Tak main-main pun. Bila dah pandai, dapat kerja elok,
jangan lupa adik-beradik Nana yang lain.
Jangan gaduh. Kalau terasa hati dengan adik-beradik yang lain,
bagitahu. Jangan simpan. Itu yang ibu ajar,kan?
Jaga diri baik-baik. Ingat pesan ibu.

Sayang Nana.


3 comments:

  1. sedihnya kak yang..............

    ReplyDelete
  2. Assalam sis watie,
    uols memang strong
    ok bai
    iols sedeh sob3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...