Monday, 21 July 2014

PENGALAMAN ZAMAN SEKOLAH RENDAH DULU

Aku ni suka dapat hadiah..Pantang ada peraduan je, mesti nak isi borang.

Hadiah pertama yang aku menang ialah sebuah basikal BMX warna pink.
Masa tu umur aku 10 tahun rasanyalah..
Kupon cabutan bertuah boleh beli..Mana tak menangnya.
Papa aku beli berbuku-buku. Aku dan adik-adik semua dapat buku kupon tu.
Aku dapat pegang 2 buku.
Bila umum nombor bertuah tu, aku tak toleh kiri kanan dah.
Mama yang kat sebelah aku pun aku tak bagitahu.
Menonong je aku naik pentas.
Jobo .. Poyo .. semua ada masa tu. 
Maklumlah, hadiah paling besar malam tu.

Lebih kurang macam ni la basikal tu tapi kaler pink

Malam tu bergaya la aku mengayuh basikal balik ke rumah.
Abang-abang pelatih sorak-sorak kat aku.
Muka eksyen dapat basikal.

Esoknya balik sekolah, tak sempat tunggu petang sikit.
Tengah-tengah hari berdiri tu aku kayuh basikal.
Sebelum tu masa kat sekolah, kena cucuk BCG tau.
Sakit la konon.. Dapat naik basikal baru ni, matahari atas kepala pun tak rasa.

Disebabkan muka berlagak tak habis lagi..kayuh punya kayuh..
Tak pandang dah orang...jalan pun nampak lurus je.
Sekali...bedebukk!!Hambek kau!
Jatuh kat bumper.
Aku ingatkan jalan lurus..tu la..hidung tinggi sangat.

Lutut, siku, luka..Paling tak tahan, badan jatuh mengiring ke kiri.
Hempap BCG!!
Uwaaa....tolong!!Rasa gelap kejap dunia ni.
Bukan sakit pasal luka tu, tapi masa tu automatik kepala
terbayang BCG kena cungkil balik.
Orang dulu-dulu kan ada cakap, kalau BCG tak jadi,
nurse akan korek balik, cucuk yang baru.
Masa tu...."mampus la aku kali ni"

Muka makin bera la wey bila sorang - sorang pakcik naik moto,
tanya apa pasal. Jatuh ke?

Hoh!!Kau orang jangan cakap lebih-lebih ye pakcik.
Saya cakap dengan bapak saya nanti, baru tahu..

No comments:

Post a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...