Tuesday 19 August 2014

ACIK itu yang JULING

Kalau dah pandai cakap, banyak la soalannya.

Masa hantar Intan ke sekolah , nak ke Shah Alam, memanah,

JAGA / Pak Guard sekolah Intan ni juling..
Bukan juling air (juling sikit-sikit) tapi julingnya sebelah ke kiri, sebelah ke kanan.
Tapi tak la sampai 'KERO' sangat.

Si Nana ni pun tanya ibu, "Ibu kenapa mata dia camtu?"
Allah budak Nana ni..Soalan kau ni susah-susah la.
Payah nak jawab.
Nasib baik la tingkap kereta tutup.
Tapi kalau aku la kat tempat Pak Guard tu, 
sah-sah aku tahu yang budak ni tengah mengata aku.
Sebab apa?
Sebab dia tanya aku, pastu dia pandang Pak Guard tu.
Pastu tanya lagi, pandang balik.

"Dia sakit mata..Jangan pandang lama-lama, nanti Nana pun sakit mata jugak"
"Nak macam tu?"
"Lain kali jangan tanya kuat-kuat,
nanti orang tu dengar. Nana kena bisik kat telinga ibu. Baru dia tak dengar."
Nana pun..."OK"

Pak Guard tu pun naik motor..round-round sekolah.

Nana tercari-cari Pak Guard tu. Sekali,Pak Guard tu berdiri sebelah kereta.
Betul-betul kat tingkap kereta.
Nana sorokkan muka dia bawah bantal.
Kejap-kejap intai..kejap-kejap intai.
Haa..tahu takut.

"Ibu, acik tu ada tak?"
"Ada, Nana jangan bangun lagi"

Pastu tanya lagi..
"Ada lagi tak?"
"Haa..tak de dah"

Sebelah tu la acik juling..

Naik malu jugak muka ibu ni 
bila Nana tanya direct depan orang yang dimaksudkan.
"Ibu, kenapa dia gemuk sangat?"
"Ibu, kenapa kaki dia camtu?"
"Ibu, kenapa dia tutup muka dia?"

Terpaksalah aku tarik tangan Nana.
Cakap bisik-bisik dengan Nana.
"Ish, tak baik cakap camtu"

Kadang-kadang tu, bagi hint sikit kat tapak tangan dia.
Tapi bila kita hint kat tapak tangan,
Nana tanya kuat-kuat pulak, "apa ibu?"
Adoii Nana..itu hint maknanya. Jangan la tanya kuat-kuat.
Nanti orang tu tahu.


Tapi sejak dah banyak mulut ni,
aku bangga sangat sebab dia tak pelat.
Dari kecik dah bagi kesedaran pada orang sekeliling dia,
JANGAN CAKAP PELAT DENGAN ANAK SAYA

Kalau kita cakap pelat, maka anak pun akan ikut sama.
Nak mamam..
Nak iyak..
Sebolehnya, kalau mereka cakap pelat,
kita betulkan dengan sebutan yang betul
Eh..eh..ni dah masuk segmen lain ni.
Ok la...babai.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...