Monday, 25 August 2014

TELUR KU TELUR MU JUA

Tajuk pun dah lain macam..
Hahahaa...saja je.

Sebenarnya nak cerita pasal telur ayam ni je.

Rutin homemade baker.
Selalunya beli telur ayam dalam 2 - 3 tray.
Sebab banyak nak guna.
Lagipun tak payah nak pegi kedai banyak kali.

Sebelum guna, Acik akan rendam kejap. 
Kasi tahi-tahi ayam yang keras tu lembut sikit.


Sebab apa basuh telur?
Sebab telur kan keluar dari punggung ayam (ayat sopan sikit).
Kadang-kadang sekali dengan tahi. (Ayam terkincit masa teran tu)
Kan ke kotor tahi ayam tu.

Memang ler tahi ayam tu kat kulit telur, 
tapi kadang-kadang masa kita pecahkan telur, 
kulit tu terjatuh dalam telur. 
Kalau dah basuh, confirm selamat.

Sebab apa Acik basuh semua? 
Sebabnya Acik pakai banyak dalam satu-satu masa,
jadi tak payah kejap-kejap pegi basuh.



Sebab apa pula tajuk TELUR KU TELUR MU JUA?
Sebabnya kadang-kadang Mama masuk jugak dalam dapur aku ni,
ambik telur Acik. Jadi sama-sama la pakai telur.
Cepat sikit habis.
Kalau tak, telur cepat masuk angin.

Jom kita semak info di bawah :



Macammana nak tahu telur masuk angin?
Masa kita masak tu, telur meletup-letup macam ada air,
maknanya telur tu dah masuk air la.

JOM KITA MULA BASUH KULIT TELUR SEBELUM GUNA.

No comments:

Post a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...