Friday, 5 September 2014

BERSEDEKAHLAH..

Sempena Hari Jumaat ini, penghulu segala hari,
juga hari yang disebutkan
bahawa Hari Kiamat akan berlaku.

Acik ingin sama-sama berkongsi,
ajaibnya bersedekah.

Acik bukannya orang berharta.
Memiliki harta,
apatah lagi simpanan dalam bank dan insuran anak-anak.
Sehingga kini.

Amalkanlah sedekah..Insya Allah..
Allah beri kita rezeki dari banyak sudut.


Pada kita, yang duitnya cukup-cukup makan saja,
agihkanlah sedikit duit yang kita ada dengan bersedekah.
Memanglah kita rasa, "ini je la duit yang aku ada untuk makan sampai akhir bulan ni"
Tapi...cubalah bersedekah..Insya Allah..Allah bantu kita.

dan..

sedekahlah apa yang paling kita sayang,
 itulah yang paling afdal.


Begitu juga dengan harta kita.
Kereta, rumah dan sebagainya.
Tak perlulah kereta 2 3 bijik,
kalau ia tidak digunakan. Cukuplah 1 saja bagi  kegunaan kita.
Kalau kita beli 2 3 biji, tapi tak guna,
alangkah bagusnya kita sedekahkan kereta yang paling kita sayang.
(harapnya ada yang berniat begini)



Sedekah yang paling elok adalah sedekah kepada 
orang yang dekat dengan kita.
Isteri kita, anak-anak kita, adik-beradik kita,
seterusnya saudara-mara.
Ibu bapa sudah semestinya wajib kita beri.




Sedih sangat bila tengok orang dengan bangganya
bersedekah pada orang lain
walhal keluarga sendiri terabai.
Sedekah pada benda-benda yang tak sepatutnya -
yang melalaikan kita.
Sekurang-kurangnya, jika kita bersedekah kepada keluarga kita sendiri,
pahala kita akan bertambah.


Jadi..
Marilah kita mula bersedekah..
Sempena hari baik ni, apa kata kita kirimkan duit sedekah kita
pada suami kita, bapa kita
ataupun rakan sekerja kita
yang nak pergi sembahyang Jumaat.

Tak perlu banyak pun. Asalkan ikhlas.

Kalau kita terpaksa memberi RM10 
sebab kita takut rakan sekerja mengata kita,
Ingat!!Itu tak ikhlas namanya.

Lagi satu, jangan 'paksa' Allah beri ganjaran atas sedekah kita itu.
"Aku bagi RM5 ni, harap-harap Allah bagi aku RM50 petang nanti"
No,no,no..tak nak macam tu tau!

Dah sedekah tu, terus lupakan.
Jangan dok teringat-ingat sedekah kita tu.
"Hmm..hari tu aku ada sedekah RM100 kat si polan tu,
tak de apa-apa pun (duit masuk)"
Ini tak bagus juga.

Bulan ni dah bagi duit belanja kat anak-anak tapi Acik tak pernah tanya pulak
"Ada apa-apa nak beli tak selain belanja harian tu?"
Mmm..kena tanya jugak ni.
Tak baik berkira sangat dengan anak tau!!


8 comments:

  1. Hai, jemput join GA di bawah.. Hadiah dia seriously best2 semuanya. Rugi kalau tak join..

    http://cahayaketinggiankehalusan.blogspot.com/2014/08/september-giveaway-party-hosted-by-iola.html

    ReplyDelete
  2. yup banyak kelebihan sedekah.. kita tak akan miskin kerana sedekah..

    akak tag untuk segmen nih..

    http://izzeyda.blogspot.com/2014/09/segmen-bloglist-untuk-kawan-kawan-yang.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ye..betul..kita tak miskin kalau bersedekah..

      Delete
  3. Acik nak like entry ni ye :)
    Nice sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LIKE banyak-banyak ye..jangan lupa sedekah. Senyum pun sedekah jugak.

      Delete
  4. Mknanye bkn tggu kaya bru sedekah sedangkan yang nengkayakan kita semula tu la sedekah.. Inshaa Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah..Janji Allah itu pasti

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...