Saturday, 18 October 2014

Satay Ike di Pata Timo

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Acik sibuk sikit.
Keluar rumah jam 10.00 pagi,
balik rumah jam 3.30 petang.
Semata-mata ke kedai, nak beli barang
untuk 1 projek yang paling besar setakat ini.
Doakan Acik ye.

Acik nak upkan cerita ni sebab makanan ni
Acik suka makan dari kecik lagi.
Bukannya start Acik duduk sini.

Nama makanan ni Satay Ikan..
(Acik translatekan tajuk entry ye >> 
SATAY IKAN DI PANTAI TIMUR)
sebab kat Terengganu pun ada jugak.






Dulu..masa Acik kecik-kecik dulu,
pukul 4 -5 petang, ada je pakcik kayuh basikal
akan lalu depan rumah nenek Acik.

Bila dia tahu Acik balik, makin rajin la dia kayuh
depan rumah nenek Acik.
Dulu Satay Ikan ni besar-besar.
Lebih kurang besar fish-ball sekarang.






"Kak, guane kire ni?" 
(Kak, camne kira ni?)
Cubaan nak cakap klate tapi tersalah bahasa.
Terkeluar dialek Terengganu pulok.
Sepatutnya "Kak, guano kiro ni?"

Akak tu jawab, " Limo siya"
(Lima cucuk seringgit)
Aku saja dah banyak cucuk..
Nak beli berapa ek?
Hmm...beli lima hinggit la.





Tigo iya pedah, duo iya manih.
(Cubaan kecek klate hampir sama,
harapnya tak la bunyi pelik sangat)
Translate > RM3 Pedas, RM2 Manis.
Konon-kononnya yang manis tu untuk Nana dengan Waie.



Kejap je akak ni bakar..
kipas sekali dua, dah hangus!!
Dah bakar, celup-celup dengan sos.
Siap!!




Nak tahu, dalam kereta Acik makan yang pedas tu sampai habis.
Tak makan tengah hari lagi..
Tu pun dah rasa nak baham je yang manis tu..

Secucuk ada 3 biji...5 cucuk RM 1.
Acik beli RM5, jadi berapa bijikah satay itu?

Berapa biji sataykah yang Acik dah makan?

Soalan cepumas >> pukul berapa Acik bergerak balik
daripada kedai terakhir??

Hahahaa...saja je nak kenakan korang..
Tak payah susah2 nak pikir..
sebab Acik sendiri pun tak tahu pukul berapa.

Ok...chow!! Jumpa DC esok pulak..
BABAI..

SEKIAN..

22 comments:

  1. eheheheh tula dok kira jugak ni acik...
    ayu pon baru makan kat pntai irama
    kat klang dah takde dah sate ikan nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepatnya awak reply Ayu..dah masuk labour room ke tu?..makan puas-puas dulu...nanti masa dalam pantang nanti, teringat2

      Delete
    2. amboii acik blm lagi laaa
      awal lagi nak masuk labour roomm..
      kasi can lah nak melantak puas2 skg nie
      heheheh

      Delete
  2. satey hop ni mari pata timor eyh? ambo igt mano2 pung bole makey..
    Dulu zaman skola agama dlu slalu makan satey ni..perghh..sedap gilerrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa....yo ko? Tak penah jupe pong kek N9..

      Delete
  3. ee dah lama gile tak makan satay cmni. Dlu zaman skola je merasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah boleh la ajak Abe cari satay ni..makan sama-sama

      Delete
  4. satay ikan ni mmg sedap. kegemaran masa sekolah rendah. mesti beli slps blk sekolah. rindu zmn dulu ;)

    ReplyDelete
  5. Ohh ... Kat sini pun ada, tapi maybe tak sesedap yang di sana ... Kat sini pun RM1 5 cucuk, tapi satu ada 4 ketul ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sana pun ada? Kenapa Acik tak pernah jumpa pun sebelum ni kat negeri lain? macam tu jugak dengan murtabak kuah merah...cari tempat lain pun tak ada

      Delete
  6. Dah lame tak makan satay ikan ni... mase sekolah dulu je slalu beli...


    Jom Sertai Segmen MananQayyim : Segmen - 4 Power Bank Original untuk dimenangi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...Acik join ye..TQ singgah.

      Delete
  7. Salam singgah hujung minggu Acik...tengok macam sedap jer...kat sandakan macam tak pernah Diana jumpa orang juallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu orang-orang sini bermastautin di sana, mungkin akan ada..

      Delete
  8. Kat sini pun ada acik. Kebanyakannya tukang jual ni datang dari negara jiran. Masa sekolah dulu rajin juga CP tolong abang sate ikan ni. Dapat jugak la makan free hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo..itu namanya tolong bersebab la CP..

      Delete
  9. sedapnya..dah lama tak makan satay ni..

    ReplyDelete
  10. Budak, Zawiah..jom kumpul kat sini..kita makan satey ikan beramai2..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...